Jak fotografować fajerwerki?
…zdjęcia nocne i burze też 🙂

  1. Użyj statywu. Długi czas więc zdjęcie będziesz naświetlać przez dłuższy czas. Potrzebujesz unieruchomić aparat. Przyda się więc statyw. Możesz obciążyć statyw plecakiem by jeszcze lepiej ustabilizować obraz. 
  2. Ustaw niskie ISO: 100-200 – im wyższe ISO tym większe szumy.
  3. Strzelaj w trybie Manualnym. Masz pełną kontrolę. Jeśli używasz trybów półautomatycznych, dobrze sprawdza się kompensacja ekspozycji ustawiona na -1 do -2 EV.
  4. Przysłona: ustaw f5.6-f11 – w tym przedziale obiektyw ma najlepszą jakość. No i chcesz mieć ostre zarówno pierwszy plan, jak i niebo. Unikaj zdjęć na tzw pełnej dziurze czyli maksymalnie otwartej przysłonie (1.4, 2.8 itp).
  5. Dobierz właściwy czas: od paru sekund do paru minut, zależnie ile chcesz złapać fajerwerków, i jak jasne jest niebo
  6. Obiektyw: najlepiej sprawdzi się szeroki kąt, ale możesz eksperymentować z teleobiektywem
  7. Wyłącz stabilizację w obiektywie – gdy aparat jest na statywie, to stabilizacja może popsuć zdjęcie
  8. Wyzwól migawkę bez dotykania aparatu. Np. wężyk, lub aplikacje w smartfonie czy też wyzwalacz na podczerwień lub radiowy. Wykorzystaj opcję wstępnego podnoszenia lustra. Ewentualnie tryb BULB i odsłoń obiektyw. Unikniesz drgań. Możesz też użyć pokrywki wizjera (w Nikonach np. DK-5), by zmniejszyć dopływ światła mogącego zafałszować pomiar ekspozycji. Opcjonalnie skorzystaj z samowyzwalacza.
  9. Użyj wężyka spustowego i opcji bulb żeby kontrolować czas otwarcia migawki. Wciskasz gdy słyszysz świst lecącej petardy spuszczasz po wygaśnięciu wybuchu. Czas naświetlania dopasować do ilości wybuchów. Ale bez przesady zbyt długi czas nakłada na siebie wybuchy doprowadzając do prześwietleń i “bałaganu” w kadrze 
  10. Odepnij pasek od aparatu – jeśli robisz zdjęcia na statywie na długim czasie to pasek będzie łapał każdy podmuch wiatru i wprowadzał aparat w wibracje.
[Fotoporadnik] Jak fotografować fajerwerki. Poradnik fotograficzny

Autor: Sebastian Kania, www.sebastiankania.com
Canon 5Dm3 24-105 @105 f/6,3, 6s, ISO 200, AWB, EV 0, Ostrość ustawiona manualnie na nieskończoność. San Francisco fireworks, lokalizacja Treasure Island

  1. Balans bieli: Jeśli fotografujesz w RAW(ach) to zmienisz balans w Lr, jeśli strzelasz w JPEG(ach) najlepiej użyj metody prób i błędów by odpowiednio dobrać balans. 
  2. Ostrość: ustaw ostrość i przejdź w tryb ostrości manualnej. Obiektyw nie zgłupieje przy każdym zdjęciu próbując ostrzyć w ciemnych warunkach. Możesz ustawić ją na odległość hiperfokalną, co zapewni największą głębię ostrości.
  3. Strzelaj w RAWach – największa jakość i możliwości edycji w Lightroomie (postprodukcji)
  4. Szukaj ciekawego kadru: spróbuj uchwycić nie tylko niebo z fajerwerkami, dodaj inne elementy aby był jakiś punkt odniesienia oraz skali.  np. stojący ludzie, odbicia w wodzie (ocean, morze), czy na mokrym chodniku. Dodasz kontekst do Twoich zdjęć. 
  5. Kadruj trochę szerzej. Przecież nie wiesz dokładnie w którym miejscu i jak duże będą fajerwerki. Potem poprawnie wykadrujesz w postprodukcji: np. w Lightroomie.
  6. Ale nie skreślaj długich ogniskowych. Spłaszczona perspektywa może dać bardzo ciekawe efekty nie tylko w fotografii fajerwerków na tle monumentów/miasta, ale i księżyca.
  7. Bądź gotowy już przed spektaklem – przy pierwszych fajerwerkach nie ma jeszcze dymu i ‘pozostałości’ po poprzednich wybuchach
  8. Masz obiektyw zoom? Spróbuj zbliżyć/oddalić podczas zdjęcia. Jednym płynnym ruchem. 
  9. Spróbuj też wykonać zdjęcie z ręki i poruszać aparatem podczas robienia zdjęcia z długim czasem. Sprawdź swoją kreatywność :)
  10. Chcesz dłużej naświetlać i złapać więcej fajerwerków? Gdy dostajesz zbyt jasne zdjęcie przy takim czasie, użyj filtrów ND. 
[Fotoporadnik] Jak fotografować fajerwerki. Poradnik fotograficzny

f/8 4s ISO 400 canon 6d + 28mm
Coroczny Festiwal Ognia i Wody w Nysie (Lipiec)
Mateusz Piasecki Piasek, https://www.facebook.com/PiasekSandpit

  1. Przy długich czasach naświetlania możesz też podczas ‘przerw’ pomiędzy fajerwerkami zasłaniać obiektyw czymś czarnym (np. rękawiczka). W ten sposób zmniejszysz ilość światła nie pochodzącego od fajerwerków. (np. by nie dostać efektu wypalonych lamp lub miasta)
  2. Zabierz dodatkową baterię. Na zimnie lubią się szybciej wyczerpywać. Dodatkową baterię trzymaj w cieple (bluza polar, kurtka).
  3. Sprawdź czy Twój aparat nie ma trybu Live Composite (taka nazwa w aparatach Olympusa; w innych może nazywać się inaczej. Nie mylić z Live View). Nie prześwietlisz zdjęcia, aparat rejestruje tylko jaśniejsze partie, nie ważne jak długo naświetlamy.
  4. Pada? Zabierz ze sobą reklamówkę by zabezpieczyć aparat. Weź też ściereczkę lub chusteczkę do przecierania obiektywu. Gdy jest zimno – nie chowaj tego pod ciepłą kurtkę bo zaparuje obiektyw. 
  5. W przypadku zimnej temperatury po powrocie do domu nie wyjmuj aparatu od razu – poczekaj, aż torba / plecak ze sprzętem w środku stopniowo ogrzeje się do temperatury pokojowej – wilgoć może się skroplić wewnątrz aparatu jeśli go wyjmiesz w ciepłym pomieszczeniu. Jeżeli Ci zależy na czasie – zbierając się z sesji możesz schować kartę i akumulator do kieszeni. Akumulator aby chronić aparat przed kondensacją wilgoci, a kartę aby móc szybko obejrzeć w komputerze jej zawartość.
  6. Bądź na miejscu pół godziny wcześniej i zbadaj teren – Pozwoli Tobie to na sprawdzenie różnych kadrów i zajęcie lepszego miejsca, później mogą schodzić się ludzie. Uważaj czy nie znajdujesz się bezpośrednio pod miejscem, nad którym eksplodują sztuczne ognie. Opadające skorupy fajerwerków mogą boleśnie uderzyć cię w głowę (załóż czapkę?).
  7. Zdejmij filtr (UV itp) z obiektywu, może on powodować flary, nie tylko przy dłuższym naświetlaniu.
  8. Załóż osłonę przeciwsłoneczną na obiektyw, duże rozbłyski i inne źródła światła mogą spowodować flary. W przypadku deszczu czy śniegu zmniejszy szansę na zabrudzenie soczewki wodą.
  9. Przy długim czasie naświetlania załóż zaślepkę na wizjer, lub go czymś zasłoń np szmatką lub nawet dłonią – mocne światło wpadające przez wizjer (latarnie, rozbłyski, lampy błyskowe innych obserwujących spektakl) może odbijać się w pryzmacie i tworzyć artefakty na zdjęciu.
  10. Zwróć uwagę gdzie stawiasz statyw: śnieg czy piach morski może powodować zapadanie statywu. Ustawienie statywu na moście po którym jeżdżą samochody to też zły pomysł.
[Fotoporadnik] Jak fotografować fajerwerki. Poradnik fotograficzny

fot. Michał Michalski, 2018 Toruń www.fotografiamichalski.pl
Canon 80D + Canon 17-55 2,8 IS USM + statyw, 17mm, f/6,3, 3,2s, ISO 200. Stabilizacja wyłączona, ostrość ustawiana ręcznie.
Do pomocy wyboru ustawień użyłem oświetlenia z telefonu. Zdjęcie wykonane wyjątkowo bez opóźnienia czasowego. Tylko jedno ujęcie, obrobione w całości w Lightroomie. Jako wskazówkę dodam, że miejsce na zdjęcia zostało wybrane nieprzypadkowo. Warto przed sesją pomyśleć nad tym co chcemy i jak chcemy uwiecznić na zdjęciach. Oprócz tego pełna koncentracja nad fotografowanym celem jest kluczem do sukcesu.

  1. Podczas fotografowania w RAW-ach możesz wyłączyć w aparacie odszumianie, skróci to czas zapisu na karcie; nie czekasz wtedy aż zdjęcie zostanie odszumione i może nie ucieknie Ci jakiś spektakularny moment.
  2. Rób szybko zdjęcia, bo w każdej chwili pogoda może się zmienić (deszcz, śnieg, pojawiająca z nad morza mgła)
  3. Znalazłeś fajny kadr, ale boisz się, że nie będzie w nim fajerwerków? Kup własne fajerwerki i poproś znajomego aby wystrzelił je tak, aby zdjęcie wyszło tak, jak je sobie zaplanowałeś.
  4. Zabierz ze sobą latarkę, najlepiej czołówkę. Szczególnie przydatne w sytuacji jeśli nie masz podświetlanych przycisków w aparacie. Latarka może przydać Ci się też w drodze do punktu docelowego i z powrotem.
  5. Wybierając miejsce zwróć uwagę, w którą stronę wieje wiatr. Fajerwerki będą się układać tylko w jedną stronę.  
  6. Potrenuj strzelanie fajerwerków… na wygaszaczu ekranu. Tu świetny filmik wraz z poradami od Forrest Tanaka: https://www.youtube.com/watch?v=oeySnk80RcM 
  7. Spróbuj zrobić serię zdjęć zamiast jednego o bardzo długim czasie naświetlania. Jeśli przypadkiem coś poruszy statywem (wiatr, Ty lub ktoś obok po ciemku), stracisz tylko jedną klatkę z wielu a nie jedyną.
  8. Sprawdzaj na bieżąco efekty. Pamiętaj, że z przepalonego zdjęcia nawet w RAWie może Ci się nie udać wyciągnąć szczegółów.
  9. W trakcie pokazu spróbuj dobrać różne parametry czasu i przysłony – poeksperymentuj. 
  10. Najbardziej efektowne wystrzały odpalane są zazwyczaj na końcu pokazu, aby wywołać efekt WOW! Dlatego też postaraj się zostawić trochę miejsca na karcie i naładowane baterie. Lub, zabierz dodatkowe na zmianę.
  11. Zimno? Zabierz rękawiczki lub coś ciepłego do picia w termosie (spektakl może się przedłużyć) :)
  12. Przy retuszu w LR – użyj suwaków Clarity i Vibrance – dla bardziej wyrazistych i kolorowych zdjęć
[Fotoporadnik] Jak fotografować fajerwerki. Poradnik fotograficzny

Autor: Sebastian Kania, www.sebastiankania.com 

Canon 5Dm3 24-105 @105 f/8, 8s, ISO 200, AWB, EV 0, Ostrość ustawiona manualnie na nieskończoność. 

Powyższe zdjęcia wykonane w San Francisco. Były to pierwsze próby fotografowania pokazu sztucznych ogni. Zdjęcie wykonane ze statywu, warto go dodatkowo obciążyć aby nie drgał podczas ruchu mechanizmu migawki.  Będąc w obcym miejscu warto wcześniej zrobić “research” i zapytać lokalnych ludzi a najlepiej fotografów np poprzez forum / FB lub wejść do lokalnej galerii i zapytać gdzie można spodziewać się fajerwerków i jaka lokalizacja byłaby optymalna aby ustawić aparat. Ja właśnie tak zrobiłem i to było najlepsze posunięcie w innym przypadku nie wiedziałbym gdzie pojechać i skąd fotografować. W tym przypadku było to Treasure Island. Warto wybrać się tam wcześniej (zwiększony traffic)  aby znaleźć najlepsze miejsce. W większości przypadków nie będziecie sami więc jest to dość ważne. W dużych miastach np.San Francisco, NY, etc już od ok 20 praktycznie nie było gdzie nosa wsadzić na jakąś lepszą metę. Razem ze mną było setki/tysiące innych fotografów i czasem zdarzało się słyszeć jakieś kłótnie o miejscówkę :). Większość z nich miała po co najmniej 2 aparaty. Będąc wcześniej można pozyskać nowe kontakty i wymienić się uwagami jest to dość pomocne, ponadto oczekiwanie na ten moment mija szybciej i mamy fun.

Autorzy

Ten fotoporadnik powstał dzięki fantastycznym Patronom i Fotokawkowiczom:

  1. Michał Białkowski, https://500px.com/michalbialkowski
  2. Krzysztof Jach, https://www.facebook.com/JachFotografia
  3. Mateusz Piasecki Piasek, https://www.facebook.com/PiasekSandpit
  4. Kacper Zięba, https://www.eyeem.com/u/kacperziba
  5. Kamil Ariel Mąkosza, https://www.facebook.com/artkamphoto
  6. Kamil Szmidla https://www.facebook.com/SzmidlaKamil
  7. Maciej Nowicki https://www.facebook.com/maciejnowickipl 
  8. Krzysztof Sokalski https://www.facebook.com/photoarspl/
  9. Andrzej Kazik Firkowski, https://gurushots.com/Fotoactif/photos
  10. Sebastian Bundyra, https://www.facebook.com/dyra.foto
  11. Maciek Olszewski http://maciejolszewski.pl
  12. Beata Kubica http://www.photokubica.eu
  13. Michał Michalski http://www.fotografiamichalski.pl
  14. Paweł Balejko https://www.facebook.com/p.balejko.fotografia
  15. Zdzisław Szydło https://szartgalerii.wixsite.com/zdzislaw 
  16. Wojciech Oświeciński https://www.facebook.com/wojtekos
  17. Roman Szybura  https://m.facebook.com/fotoromandk/
  18. Marcin Herman https://500px.com/mracin
  19. Adam Myszkowski https://500px.com/fishcrosser
  20. Piotr Jeske https://www.facebook.com/pjeskefotografia
  21. Emil Wróblewski
  22. Tomasz Lerczak

Chcesz więcej?

Zostaw swój email – wyślę Ci od czasu do czasu kolejne nowości i ten poradnik w pięknie wydanym PDFie

SPRAWDŹ MOJE KURSY FOTOGRAFICZNE

Poznajmy się!

Pozwól, że się przedstawię :)

Przygodę z fotografią zaczynałem od trybu auto, gdy jeszcze pracowałem w korpo. Trochę mi zajęło by zrozumieć, że w fotografii liczy się nie tylko technika, ale myślenie o zdjęciu, światło, retusz i walka ze swoimi słabościami. A fotografia to moja praca marzeń.

Od ponad 10 lat lat staram się pomagać innym fotografom w rozwoju swojego warsztatu i pasji.

Mam nadzieję, że i my się spotkamy :)

Masz pytania?

TOMASZ@ZIENIU.PL