Zdj臋cia nie robi aparat, tylko Ty. Sprz臋t nie powinien wi臋c mie膰 znaczenia. I podpisuj臋 si臋 pod tym r臋kami i nogami: wa偶niejsze jest to jak patrzysz, ni偶 to, czym robisz zdj臋cia. Aparat, obiektywy i marka lamp jakiej u偶ywasz nie zast膮pi膮 Twojej wiedzy, kreatywno艣ci oraz umiej臋tno艣ci dostrzegania lub tworzenia pi臋knych kadr贸w.
Jednak sprz臋t robi r贸偶nic臋. Sprz臋t mo偶e umo偶liwi膰 Tobie zrobienie zdj臋cia w trudnych warunkach, czy te偶 w og贸le realizacj臋 jakiego艣 pomys艂u, kt贸ry wymaga np. jasnego obiektywu. Z dobrym sprz臋tem聽masz聽te偶 wi臋ksz膮 pewno艣膰, 偶e dostaniesz odpowiedni膮 jako艣膰 zdj臋膰 – a co za tym idzie, masz wi臋ksz膮 szans臋 na uszcz臋艣liwianie klient贸w, dla kt贸rych to ma znaczenie (tak: s膮 klienci, kt贸rzy wymagaj膮 odpowiedniej ilo艣ci Megapixeli; sporo聽moich klientek z聽sesji prywatnych robi te偶 wydruk wielkoformatowy wybranych zdj臋膰).
Innymi s艂owy: sprz臋t nie zast膮pi Twojego warsztatu, ale bez niego nie zrealizujesz si臋 w pe艂ni.
Patrz膮c na moj膮 list臋 sprz臋tu sam sobie zarzucam, 偶e mam go zdecydowanie za du偶o. Od razu jednak znajduj臋 argumenty ‘czemu’.
Zaczn臋 wi臋c od nowa: gdybym teraz zaczyna艂 budowa膰 swoj膮 stajni臋 to na co zwr贸ci艂bym uwag臋 i co bym kupi艂? Za艂o偶enia: nadal zajmuj臋 si臋 fotografi膮聽portretow膮 i komercyjn膮 zawodowo, czyli bior臋 pod uwag臋 potrzeby swoich klient贸w. Mam te偶 za sob膮 ju偶 rozw贸j i poznawanie sprz臋tu – patrz臋 wi臋c na docelowe aparaty, a nie wszystko to, co po drodze by艂o wystarczaj膮ce.
Aparat
Do zdj臋膰, kt贸re robi臋 potrzebuj臋 bardzo dobrej jako艣ci: czyli wy艂膮cznie pe艂na klatka, bo daje ma艂e zaszumienie przy trudnych warunkach 艣wietlnych.
Potrzebuj臋 te偶 du偶o megapikseli, poniewa偶 tego wymagaj膮 klienci: od 36 MPix w g贸r臋.
Aparat musi by膰 ‘studyjny’, czyli musz臋 mie膰 pewno艣膰, 偶e gdy wejd臋 do dowolnego studia fotograficznego, to sw贸j sprz臋t zsynchronizuj臋 z dowolnym systemem b艂yskania. Dodatkowo, musi by膰 ‘kabelkowalny’: tzn, wyzwalanie po kablu; mog臋 podpi膮膰 laptopa po USB, lub inny ekran po HDMI, a dla bezpiecze艅stwa by m贸g艂 wyzwoli膰 lampy po kabelku (z艂膮cze PC). Dlaczego? Bo nie wyobra偶am sobie zawalenia sesji, bo aparat nie pozwoli艂 zrobi膰 tego czy tamtego.
To oznacza, 偶e jedynymi markami jakie bior臋 pod uwag臋 to pe艂noklatkowe Canon i Nikon. To jeszcze nie czas dla mnie na Olympusa, cho膰 b臋d臋 m贸g艂 powiedzie膰 wi臋cej gdy sprawdz臋 w bojach. Sony ma kiepskie referencje je艣li chodzi o ‘studyjno艣膰’, i z regu艂y na warsztatach ludzie 聽z Sony mieli wi臋ksze problemy z ostrzeniem w trudnych warunkach 艣wietlnych. PhaseOne i innych luksus贸w nie bior臋 pod uwag臋, bo zupe艂nie si臋 nie kalkuluje ich wykorzystanie przy wi臋kszo艣ci sesji. Zawsze mo偶na je te偶 wypo偶yczy膰 je艣li b臋dzie taka potrzeba.
Co zostaje?
Nikon
Nikon D810 (lub D800, ale jako艣膰 w D810 jest lepsza, szybciej ostrzy w trudnych warunkach i mo偶e te偶 zej艣膰 do natywnego ISO64)
Czemu nie np. Nikon D4? Bo to aparat przeznaczony do strzelania sportu, przyrody, a nie do studia. Przeszkadza mi te偶 brak lampy wbudowanej, a czasami zdarza mi si臋 u偶y膰 jej do wyzwalania lampy systemowej w strobingu. Jak na tym filmie
A czemu nie D700, D750, D6x0 itd. Dlatego, 偶e聽D810 daje najlepsz膮 jako艣膰 i MPixele. Tak, wiem, kosztuje krocie, ale umo偶liwi艂 mi realizacj臋 kilku zlece艅, kt贸re na niego zarobi艂y. Gdyby kasa by艂a problemem, to oczywi艣cie szed艂bym w d贸艂 tej drabinki.
Canon
Canon 5D Mark III – widzia艂em go w bojach na warsztatach. Poprzednika, czyli Mark II r贸wnie偶 – 艣wietny sprz臋t. Nie mog臋 si臋 wypowiedzie膰 co do u偶ywania i detali, ale je偶eli dobrze pracuje si臋 Tobie z Canonem – to Mark III by艂by dla mnie punktem docelowym, a偶 do czasu gdybym nie m贸g艂 si臋 przesi膮艣膰 na
Canon聽5DS R –聽to, co wyprawia te 50 MPixeli przy fotografii komercyjnej, to ob艂臋d. Sprz臋t z tak膮 jako艣ci膮 potrafi konkurowa膰 z聽potrzeb膮聽wynajmu drogich przystawek, w szczeg贸lno艣ci 偶e strzelasz wtedy na swoim sprz臋cie, kt贸ry bardzo dobrze znasz. Cena jednak powala.
Nie jestem specem od Canona, ale widzia艂em je w bojach na wielu swoich warsztatach. Sprawuj膮 si臋 艣wietnie i maj膮 bardzo dobre szk艂a.
Wed艂ug mnie nie ma r贸偶nicy pomi臋dzy Canonami i Nikonami je艣li chodzi o jako艣膰 i funkcjonalno艣ci. Je偶eli jedna firma wypu艣ci model z wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 megapikseli, to za chwil臋 konkurent dor贸wna. Canony maj膮 lepsze uznanie tam, gdzie trzeba kr臋ci膰 filmy (wi臋cej聽dost臋pnego聽sprz臋tu pobocznego i wiedzy jak, co poustawia膰 by by艂o dobrze). Nikony za to przodowa艂y w Strobingu (wbudowana lampa mia艂a CLS – wyzwalanie innych lamp systemowych TTLem)
Pozostaje wi臋c wyb贸r sprz臋tu ze wzgl臋du na to, kt贸ry aparat nam bardziej le偶y, i co maj膮 znajomi – bo wtedy mo偶na po偶yczy膰 od nich sprz臋t, gdy zajdzie taka potrzeba.
Obiektywy
Sesje w studio nie s膮 wymagaj膮ce je艣li chodzi o obiektywy. I tak z regu艂y strzela si臋 przy ‘bezpiecznych’ przys艂onach w okolicy f8-f16, czyli tam gdzie obiektywy maj膮 najlepsz膮 jako艣膰/ostro艣膰. Nie s膮 to wi臋c obiektywy jasne.
Co innego sesje ‘sensualne’ – tu pracuj臋 cz臋sto przy bardzo trudnych warunkach 艣wietlnych. Potrzebuj臋 te偶 jasnego obiektywu by doda膰 艂adnych rozmy膰 g艂臋bii ostro艣ci.
Gdyby mia艂 wybra膰 jeden obiektyw, to wybra艂bym Nikkor 24-70/f2.8. Zrobi臋 tym i portret, i szeroki kadr. f2.8 w po艂膮czeniu z wysokim ISO (dlatego pe艂na klatka) pozwoli robi膰 zdj臋cia w trudnych warunkach. I w studio zrobi臋 wszystko, no mo偶e poza ciasnymi zdj臋ciami makija偶u ‘z bliska’: typu samo oko, czy usta. Obiektyw po prostu nie wyostrzy gdy b臋d臋 tak blisko, chyba 偶e by艂by to obiektwy ‘makro’.
Gdybym dobiera艂: to zdecydowanie jasna sta艂ka. I tu ju偶 musia艂bym si臋 zastanowi膰 jakie kadry z regu艂y strzelam:
Nikkor 50/f1.4 – wtedy mog臋 robi膰 sensualne zdj臋cia portretowe, oraz kadry ameryka艅skie
Sigma Art 35mm/f1.4 – dzi臋ki temu mog臋 porobi膰 ciekawe kadry z ca艂膮 sylwetk膮 w ciasnych pomieszczeniach. Rewelacyjnie wygl膮daj膮 z niej zdj臋cia gdzie t艂o robi znaczenie.
Portrety natomiast: Nikkor聽85/f1.4 lub f1.8 – przy 1.4 i tak trudno utrzyma膰 dobr膮 ostro艣膰 – albo jedno, albo drugie oko b臋dzie ostre. Ustawienie f2.0 na obiektywie f1.4 da lepszy rezultat, ni偶 na obiektywie f1.8: po prostu lepsza klasa obiektywu i wi臋ksza jako艣膰 zdj臋cia. B臋dzie te偶 szybciej ostrzy艂 w trudnych warunkach.
Gdy mam ju偶 24-70, i sta艂k臋, to dobra艂bym obiektyw Nikkor聽70-200/f2.8 VR II. Do pracy w studio, do ciasnych portret贸w, i to m贸j g艂贸wny obiektyw w plenerze, o ile kadr wype艂niam bardziej modelk膮, ni偶 t艂em.
Czy warto kupi膰 obiektyw kitowy?
Wed艂ug mnie nie, je艣li my艣lisz o robieniu zdj臋膰 ‘bardziej’: tzn. chcesz si臋 tym zaj膮膰 powa偶niej ni偶 jedynie ‘pami膮tka z wakacji’, w szczeg贸lno艣ci je艣li stwierdzisz, 偶e chcesz rozbudowywa膰 portfolio z modelkami. Kit przydaje si臋 艣wietnie na pocz膮tku fascynacji aparatem, ale tylko po to by zobaczy膰 jakie kadry lubisz robi膰 – by potem zamieni膰 go na jasny zoom (np. 24-70/2.8, lub 70-200/2.8) b膮d藕 sta艂k臋 z jasnym 艣wiat艂em.
Lampy i 艣wiat艂o?
o tym nast臋pnym razem – uzupe艂ni臋 wpis, lub dam nowy 馃檪
Masz pytania, spostrze偶enia, uwagi? Dodaj komentarz – b臋dzie mi mi艂o wiedzie膰, 偶e to czytasz聽馃檪
Cze艣膰. Szkoda, 偶e pojecha艂e艣 z tak grubej rury. Czyta si臋 fajnie, ale amator, kt贸ry chcia艂by p贸j艣膰 w twoje 艣lady nie kupi D810 za 10 tysi臋cy. Sam wspomnia艂e艣 w innym wpisie, 偶e zaczyna艂e艣 od D40, przez D90 itd, wi臋c my艣l臋, 偶e spokojnie m贸g艂by艣 wymieni膰 ta艅sze alternatywy, r贸wnie偶 z matryc膮 APS-C, kt贸re by艂yby na kiesze艅 osoby, kt贸ra jakie艣 do艣wiadczenie ma, ale dla kt贸rej sprz臋t za dwucyfrow膮 sum臋 jest poza zasi臋giem.
Hej 馃檪
To prawda – da艂em zastrze偶enie/za艂o偶enie, 偶e pisz臋 o sprz臋cie dla siebie, do wykorzystania w komercyjnej fotografii. Nie polecam tego ‘na start’, bo trzeba mie膰 spory zapas kasy by ot tak zaryzykowa膰 spor膮 kwot臋 w sprz臋t, kt贸ry na siebie nie zarabia.
Nie mog臋 te偶 poda膰 konkretnych modeli z p贸艂ki DX/Crop/APS-C, poniewa偶 ich nie znam.
Mam jednak nadziej臋, 偶e sam proces my艣lenia pozwala ju偶 znale藕膰 w艂a艣ciwy sprz臋t.
np. dla kogo robisz zdj臋cia i co z nimi robisz? W jakich warunkach robisz, czy w studio, czy w plenerze?
Gdybym mia艂 doradzi膰 “co艣 na pocz膮tku drogi” to wybra艂bym dowolny Nikon/Canon z p贸艂ki p贸艂amatorskiej, czyli w艂a艣nie odpowiedniki Nikona D90.
Najwa偶niejsze kryteria to
1. by umo偶liwia艂 strobing, czyli by m贸g艂 lamp膮 wbudowan膮 wyzwoli膰 zdalnie lampy systemowe (w przypadku Nikona to system CLS, nie wiem jak to wygl膮da w Canonie).
2. by radzi艂 sobie z prac膮 w studio fotograficznym, czyli mia艂 tryb Manual, sporo pokr臋te艂ek ‘na zewn膮trz’ aparatu (a nie jedynie menu ekranowe), gor膮c膮 stopk臋 “Hot Shoe” na wyzwalacz do lamp,
3. Musi mie膰 obs艂ug臋 RAW贸w
Do obiektywu kitowego (jaki艣 zoom) dokupi艂bym do zestawu kitowego, sta艂y obiektyw np. 50/1.4 lub 35/1.4 – ale ju偶 z my艣l膮 o p贸藕niejszej przesiadce na pe艂n膮 klatk臋, a wi臋c dro偶szy