Jak zarabiać na fotografii?
Jak z pasji zrobić biznes i zacząć na niej zarabiać?
gdzie są pieniądze w fotografii?
Odcinek kursu Biznes z Pasji https://zieniu.pl/
Poniżej znajdziesz uproszczoną transkrypcję odcinka
Witaj w kolejnym odcinku, w którym pogadamy trochę o zarabianiu na fotografii.
Taki temat ogólny, dlatego że bardzo często wchodząc w fotografię, właściwie musimy się zastanowić: a na czym to będziemy tę kasę zarabiać. Więc samo robienie zdjęć to jest jeden ze sposobów.
W tym kursie mówię o kliencie, o usłudze, ale też o rodzajach fotografii, takich, które ciebie interesują. Są i śluby, i zdjęcia makro, i jakieś zdjęcia z eventów, i zdjęcia biznesowe, fotografia reklamowa i tak dalej. Więc chciałbym teraz to wszystko zebrać w kupę na jeden obrazek, tak żeby dać ci tak troszeczkę inspiracji, gdzie te pieniądze są, kto może być twoim klientem i jakie masz możliwości.
Fotografia ludzi
Ułożyłem taką oś czasu, która mi pomaga, nazwijmy to, zrobić jakąś sekwencję, ale nie przywiązuj się do kolejności. Pierwsze zdjęcia, na które ja się natknąłem, nazwałem :
Chcę być piękny/chcę być piękna
Przychodzi facet lub dziewczyna, niezależnie, czy modelka, czy osoba prywatna i chce po prostu uwiecznić swoją atrakcyjność. Czyli poczuć się dobrze na tych zdjęciach, trochę jakby patrzyła na siebie jako po prostu atrakcyjną osobę, chce mieć to na zdjęciach. To samo facet. Jeżeli są to osoby młode, tam z reguły chodzi o to, żeby pokazać potencjalnym kandydatom do związku, że są po prostu nieźli, a druga, nazwijmy to, motywacja to jest zdjęcia w prezencie też.
Po prostu robią na przykład zdjęcia dla swojej partnerki, dla swojego partnera.
Jest jeszcze jeden rodzaj motywacji, który spotkałem, to taki, że osoba w drugą stronę, czuje się kiepsko i chciałaby podnieść swoją wartość poprzez zdjęcia, czyli idzie na sesję, żeby przeżyć jakąś tam metamorfozę, poczuć się fantastycznie, zobaczyć, jak fotograf patrzy na nią. Więc mamy chcę być piękna, chcę być piękny.
Zdjęcia bieliźniane, bouduar czy sensual
Pokazujemy kobiecość. Tu też z reguły jest to prezent albo coś dla siebie.
Zakochana para
Mamy wtedy do pokazania emocje. I tu z biznesowego punktu widzenia dosyć ciekawy przypadek, dlatego że facet i partnerka kierują się czasami innymi rzeczami i to dotyczy selekcji zdjęć, to dotyczy też negocjacji, to dotyczy wyboru, nie wiem, inspiracji na zdjęcia, więc tu trzeba trochę jak kameleon, mówię o fotografie, biznesmenie fotografie, czyli prowadzącym firmę.
Trzeba umieć rozmawiać z oboma stronami, wyczuć, kto jest płatnikiem, kto ma wpływ decyzyjny, rozdzielić role i troszeczkę to zaadresować, żeby w ogóle do sesji doszło z takim dobrym nastawieniem, żeby oni ze sobą się nie zgrzytali, a dwa, żeby emocje zrobić takie, jakie im odpowiadają.
Fotografia ślubna
Fotografujemy wesele, reportaż ślubny i tak dalej. To jest potężna gałąź fotografii, bardzo rozwinięta, bardzo świadoma, ludzie , szukając fotografia ślubnego, z reguły wiedzą już, czego szukają. Tu też jest pieniądz, dlatego że to jest bardzo zdefiniowana fotografia, zdefiniowana działka fotografii i osoby idące na ślub liczą się z tym, że wydadzą tu, tu, tu, na fotografa też. Dlatego tam tak łatwo zarobić pieniądze, bo już rynek jest uświadomiony.
No dobrze, mamy śluby, bo ślubie, już idąc chronologicznie, jeszcze mogą być na przykład zdjęcia z podróży poślubnej jako reportaż, ale z tym rzadko się spotykałem. O, też słyszałem o zdjęciach z nocy poślubnych, ale to już osobna gałąź fotografii, w którą nie chciałbym się zagłębiać.
Zdjęcia ciążowe/brzuszkowe
Mamy potem zdjęcia ciążowe. Innego rodzaju światło, pomysły na kadry, ale to wszystko dookoła emocji, pozytywne, familijne zdjęcia. No dobra, po ciąży fotografia niemowlaczków.
Fotografia niemowlaków
I teraz pokazanie dziecka, tak samo jak fotografia dziecięca, troszeczkę starsze dzieciaki, gdzie wchodzą zupełnie inne umiejętności, to, czy fotograf, który potrafi uchwycić modelkę, na przykład tu czy… modelkę w cudzysłowie, osobę, która jest młoda i jest twoją modelką tu na zdjęciach, to jest ta sama osoba, która potrafi oświetlić, ułożyć tak niemowlaki. Tu są zupełnie inne umiejętności potrzebne, inne gadżety potrzebne na sesję, inne światło, inny rodzaj, bym powiedział, nie wiem, prowadzenia sesji, na przykład włączenie odkurzacza, żeby tam szum był, żeby dzieciak ładnie spał, temperatura pomieszczenia, inny rodzaj muzyki, bicie serca na przykład i tak dalej.
Fotografia dziecięca
Czy umiesz opanować te biegające, czasami niesforne dzieciaki na sesji. Czy umiesz sobie z tym poradzić, czy masz dar do dzieci.
Fotografia rodzinna/familijna
Najczęściej zdjęcia grupowe, może jakiś reportaż. Trzeba mieć trochę, bym powiedział, umiejętności jak przy ślubach, więc ludzie, którzy robią śluby potrafią sobie świetnie poradzić w familijnej, bo jest trochę reportażu, trochę podłapywania chwili, trochę emocji, trochę generowania takich emocji poprzez dobre ułożenie, dobre oświetlenie.
Fotografia kobieca.
Ja to rozróżniam, dlatego że to jest osoba, która… kobieca, no więc kobiety po ślubie, po ciąży, one z reguły dochodzą w pewnym momencie do takiego etapu, kiedy czują się po prostu spełnione. Są po prostu niesamowitymi matkami, a teraz czas znowu zadbać o siebie, bardzo dbają o siebie i tak dalej, i chcą to uwiecznić na zdjęciu, więc takich sesji bardzo dużo robię. Czyli zdjęcie sensualne czy też kobiece, kiedy osoby są świadome i to jest z reguły prezent od męża. Zobacz, gdzie jest też płatnik, klient.
Przychodzi kobieta, ale czasami płatnikiem czy klientem, czy pomysłodawcą jest wręcz rodzina, która zrzuca się na prezent dla osoby.
Akty
Ja tego nie robię, fotografia aktu, ona może się pojawić wcześniej, może się pojawić tu w „chcę być piękny, chcę być piękna”, ale sam akt wymaga z reguły innego rodzaju świecenia i patrząc znowu z perspektywy, co się jakby u mnie jako klientki pojawiają, to one często mówią, że robiły sesję w prezencie aktową, czyli nagość dla swojego faceta, ale z reguły były to traumatyczne przeżycia. W sensie akt jako pokazanie ciała, tak definiuję akt, ja nie jestem specem od aktu, to jest fotografia, która z reguły facetów kręci, w sensie oni chcą oglądać takie zdjęcia, ale kobieta robi to z reguły nie po to, żeby siebie pokazać, tylko żeby zrobić prezent. Okej, ale masz taką możliwość.
Jeżeli dobrze czujesz akt, jeżeli robisz go fajnie i masz na to potencjalnych klientów, znajdą się na pewno. Nie moja bajka.
Zdjęcia nastolatków
Tutaj jeszcze przy okazji fotografii dziecięcej, nastolatki. Tego nie ma tak bardzo w Polsce jeszcze, ale w Ameryce jest cała gałąź takiej fotografii (ang. ‘senior’) na bale maturalne i tak dalej. Oni są już w tym etapie „chcę być piękny, chcę być piękna”, ale tam płatnikiem jest rodzic.
I tu w ogóle jest dosyć ciekawy temat, dlatego że rodzic chce jeszcze uwiecznić te swoje dzieciątko ukochane, a dzieciak chce już być męski czy dziewczyna chce być po prostu kobieca.
Zdjęcia w przedszkolach i szkołach
Kolejne z fotografii osób to na przykład przedszkola i szkoły, czyli idziesz do przedszkoli czy do szkół i tam fotografujesz właśnie klasy, grupy. Odbiorcami są rodzice, chcą zobaczyć te swoje dzieci, pamiątki. Inny rodzaj fotografii, wymaga, nazwijmy to, jeżdżenia, wymaga innego, lekkiego sprzętu i dogadywania się z tymi instytucjami, czyli ze szkołami i przedszkolami.
A płatnikiem ostatecznie jest rodzic, ale wcześniej tę organizację robi jakiś komitet rodzicielski i tak dalej. Więc zobacz, że rozdzielenie ról jest bardzo duże. Czasami może i masz dar do fotografii dzieciaków, ale dostać się do danej szkoły, żeby móc robić takie zdjęcia wymaga innych umiejętności.
Fotografowanie na eventach i wydarzeniach
Kolejny rodzaj fotografii to eventy wszelakiej maści: gdy chcesz pokazać na przykład taniec czy sportowców biegnących, maratony czy innego rodzaju dyscypliny, gdzie skupiamy się na pokazaniu osób i odbiorcą mogą być na przykład ci zawodnicy czy kluby sportowe, czy rodzice, jeżeli znowu tańczy na przykład dziecko w jakimś turnieju tańca.
To jest znowu dosyć ciekawy rodzaj fotografii, dlatego że poza tym, że musisz robić piękne zdjęcia i mieć inny rodzaj obiektywów, jakieś tele i tak dalej, czasami nie masz wpływu na lampy, więc przydaje się pełna klatka, żeby dobre ISO łapać, to bardzo możliwe, że jeżeli robisz na evencie i na evencie te zdjęcia chcesz sprzedawać, to musisz mieć bardzo opracowany taki workflow, czyli no krok po kroku, co się tam dzieje, bo nie tylko robisz zdjęcia, ale już je pokazujesz na samym evencie i ludzie mogą zamówić.
Czy to przez jakąś galerię online, czy na miejscu, wydruki mogą być na miejscu. I zobacz, że mimo że fotografujesz ludzi, to ty musisz być dobrze ułożonym, takim sprawnym mechanizmem, który dostarczy zdjęcia od razu na miejscu. Może będziesz potrzebować, nie wiem, jakiejś plazmy, telewizor do wyświetlania tych zdjęć większych, gdzie osoby sobie będą to oglądać, wybierać i wtedy zamawiać. Inne rzeczy do przemyślenia, ale bardzo ciekawy temat.
Portrety
Tak naprawdę o tych portretach to gadaliśmy właściwie przy okazji każdej innej fotografii, bo zrobienie zdjęć nawet sensualnych, one ocierają się o portrety, czy chcę być piękna, czy chcę być piękny. Ale konkretnie tu wylistowałem takie podgrupy jak portrety biznesowe, dlatego że to dotyczy bardzo szerokiego spektrum klienta i tam z reguły też jest kasa.
Portret biznesowy
ludzie znowu widzą bardzo szybko wartość takiego portretu. To znaczy oni potrzebują zdjęcia, które da im lepszą pracę czy wizerunek podniesie i będą brylować w prezentacjach, cv jakość pokażą, że można zainwestować w zdjęcie. Więc tu, jak mówię o wartości przy wycenie swoich sesji, sesje portretów biznesowych, one mogą być wysoko oceniane, bo ludzie znowu idą tak jak przy ślubach z założeniem, że trzeba kasę w to położyć, bo jest ważny moment i tak dalej, to przy portretach biznesowych również. Bo oni widzą przełożenie tego albo są w stanie sobie wyobrazić przełożenie całej sesji i zdjęć na przyszłą pensję czy zlecenia, czy, jeżeli jest to tak jak tutaj portret wizerunkowy, na prezentację ich strony, ich firmy w sieci. Łatwo tu znowu zarobić pieniądze.
Jeszcze dałem portrety artystów, bo zdarza mi się czasami zrobić zdjęcia, taką, nazwijmy to, kreację wizerunkową piosenkarki czy jakiejś artystki, tak żeby pokazać ją, jej twórczość, jej charyzmę.
Tutaj płatnikiem czy klientem nie jest tylko i wyłącznie osoba, w sensie na przykład artystka, piosenkarka, która chce być na tych zdjęciach, ale jej, nie wiem, czy tam agencja, dom wydawniczy, który sponsoruje jej wizerunek w cudzysłowie, bo planuje sprzedaż na przykład płyt. Znowu rozdzielamy rolę osoby na zdjęciu od osoby, która jest de facto klientem.
Fotografia reklamowa
Mimo że fotografujemy modelkę, to może być na przykład modelka oparta o samochód, a robimy kampanię samochodów. Powiedzmy, że jest firma, która robi hamulce i jest modelka trzymająca ten hamulec. No z reguły mi się te pomysły nie kleją, ale chodzi o to, żeby wypromować jakiś produkt. Z reguły takie sesje się inaczej świeci.
Tu nie chodzi o wydobycie emocji z modelki, tylko o pokazanie produktu, który okrasza swoją urodą modelka. No i one mogą, jeśli chodzi o te produkty, no to tutaj nie mam, no wylistowałem fashion, beauty, kosmetyki, a jeszcze są samochody, opony, hamulce, szklanki, pistolety, mnóstwo, mnóstwo produktów, które dana modelka czy model będzie reklamować, tak? Gry na telefon, apki, no już też miałem jakieś zlecenie, żeby zrobić reklamę gier. No ale tak, dosyć częstymi to jest fashion, czyli wszystkie marki, które produkują ciuchy i tam jest fotografia.
Jeśli chodzi już o działkę konkretnie, to można mieć sesję wizerunkową. Przypatrz się reklamom w telewizji, to to jest wizerunek, że nie pokazujemy tak bardzo danego ciucha, tylko jakiś klimat sesji, nie wiem, reklama Kinder Bueno, tam jakieś latające osoby w tych pociągach i tak dalej.
Okej, nie wiem, czy oglądasz telewizję, ale to jest jakiś wizerunek, który ma sprzedać klimat i w tle jest gdzieś produkt. A do tego, to to były kampanie wizerunkowe w ramach fotografii fashionowej, reklamowej, a masz też lookbooki. To tam chodzi o to, no nie wiem, jeżeli mamy kampanię strojów kąpielowych, to to będzie z reguły na jakimś tam białym tle, cykloramie, szarym tle po prostu milion ujęć. Modelka z przodu, modelka z boku i modelka jest tu właściwie tylko po to, żeby pokazać produkt, więc milion układów ciała tylko po to, żeby dobrze się ułożył strój kąpielowy na niej i pokazujemy strój kąpielowy. A od razu dla porównania kampania wizerunkowa do tego byłaby gdzieś tam, jak biegnie po plaży, leży na plaży.
Wizerunek to jest klimat, a lookbook to pokazanie produktu. To też może być kreatywnie zrobione, nie tylko na cykloramie, ale z reguły te lookbooki tak wyglądają. Do tego jeszcze dochodzą w fotografii reklamowej packshoty, ale to już jest po prostu pokazanie, właściwie na modelu można by było jakimś plastikowym pokazać, to jest pokazanie detalu produktu. Stanik stąd, stąd, stąd, tak? Więc tam nie zaliczam go do fotografii osób, no.
Kosmetyki czy fotografia beauty, gdzie chodzi o wizaż, makeup, pokazanie bardzo dobrze zrobionego na przykład oka, rzęs, szminki, pomadki. Znowu zachęcam do obejrzenia reklam. Weź jakąkolwiek markę kosmetyczną, zobacz, jakie pokazane są kadry. Więc tu znowu możesz mieć tego rodzaju, typu zlecenia i od razu bym powiedział, że fotografia reklamowa czy też komercyjna, ona ma największe wymogi na perfekcyjne światło. Tam bardzo dobrze trzeba umieć światło, studio, tak żeby… i też drogi sprzęt wtedy jest brany pod uwagę, bo tutaj klienci będą wymagać mega, mega, megapikseli, jakości i detalu, retuszu bardzo dogłębnego, to z reguły tak działa.
No to widzisz, to tak wygląda cała grupa fotografii ludzi. Pewnie jeszcze bym coś znalazł, ale zobacz, że będąc fotografem, masz różne opcje. Jeśli mam się szybko cofnąć, to bardzo łatwo móc pogrupować śluby, familijne zdjęcia, więc jeżeli czujesz się w tym ekspertem, to możesz kilka dziedzin fotografii ogarnąć za jednym razem.
Nie łączyłbym portretów biznesowych z ciążową, już mówię o portfolio, raczej bym to rozdzielał, to są dwie różne działki. Osobny odcinek o tym, jakie fotografie ze sobą trzymać na portfolio i na Instagramach i Facebookach, a jakie rozdzielać, no ale tak to by wyglądało. No dobra, to teraz idziemy do fotografii nie osób, czyli inne rodzaje fotografii.
Fotografia zwierzaków (pet photography)
Możesz fotografować i docierać do osób, które kochają zwierzaki. Fotografia kotów, psów, koni, na to masz wielbicieli. W szczególności bym powiedział te osoby, które są w stanie bardzo duże pieniądze przeznaczyć na pielęgnację tych zwierzaków, na turnieje, na, no nie wiem, pasja do koni to też nie jest tania działka, więc jeżeli jesteś w stanie to uwiecznić na zdjęciach i dotrzeć do tych ludzi, to przy modelu wyceny bierz pod uwagę również to, jaką wartość dla nich ma ta pasja. I obstawiam, że to nie będą najtańsze zdjęcia wtedy, serio.
Fotografia makro
Nie tylko pszczoły, kwiatki i owady, ale również fotografia już detali, jeśli chodzi o produkty. I tu już wtedy mówimy z doświadczeniem makro, umiejętnościami, warsztatem makro możesz robić fotografię komercyjną przedmiotów. mamy tutaj produkty, czyli cała fotografia produktowa. No w tanim wydaniu, bym powiedział, jest to zdjęcia na Allegro, ale w drogim są to zdjęcia do katalogu, czy to biżuterii, czy to zegarków, już mówiłem, no to też biżuteria, czy wszystkich produktów, to mogą być małe i duże, no produktem właściwie, fotografia samochodów to jest kolejna gałąź. Więc zależnie od tego, co cię kręci, do czego masz dojście, do czego zbudujesz warsztat, możesz celować w różnych odbiorców.
Fotografia kulinarna
Mamy wysyp diet, różnych poradników, blogów, książek, znowu będziesz miał na to odbiorców. Masz restauracje, menu, znowu cała działka związana z gastronomią może być twoim klientem. Banki zdjęć, gdzie możesz zdjęcia tych produktów umieszczać i potem na przykład licencjonować to gdzieś do książek czy też właśnie do już konkretnych restauracji, gdzie na przykład skontaktujesz się z danymi, no właśnie siecią restauracji i tam będziesz oferował swoje usługi.
Fotografia architektury i wnętrz
Jeśli chodzi o biznes i zarabianie, to w szczególności jestem w stanie sobie wnętrza bardzo dobrze tak wyobrazić, bo miałem już kilka zapytań. Jest tam znowu bardzo duża wartość dla klienta. To mogą być przestrzenie konferencyjne, Airbnb, tu odbiorca będzie prywatny albo serwis Airbnb z tobą się skontaktuje lub napiszesz tam. Booking.com, hotele czy cały, po angielsku nazwałbym, real estate. No sprzedaż i wynajem domów.
Jeżeli jakaś agencja sprzedaje jakąś powierzchnię, to potrzebuje dobrej dokumentacji, atrakcyjnych zdjęć, więc tam też jest wartość. Dobrze zrobione zdjęcia powodują, że wartość nieruchomości wzrasta, więc ludzie też są w stanie wyłożyć na to dobre pieniądze.
Zresztą sukces Airbnb to polega na tym, że ten serwis w ogóle nie chwycił na początku, bo ludzie wrzucali tam zdjęcia po swojemu i ktoś wchodził i mówił nie, no tam nie chcę wynajmować apartamentu. Dopóki właściciel serwisu Airbnb nie zatrudnił profesjonalnego fotografa i w te same miejsca pojechał, porobił dobre zdjęcia, rzucił im to na serwis i ludzie powiedzieli: o, no tu bardzo chętnie prześpię się, wynajmę pokój. Więc ma to potężną wartość, jeżeli cię to kręci, inne obiektywy, może inny rodzaj świecenia, na przykład wiele ekspozycji.
Fotografia wnętrz, proste ściany i tak dalej, też wymaga bardzo dużego warsztatu, no ale znowu masz opcję.
Fotografia podróżnicza
Ciężko mi jest wymyślić, co poza bankami zdjęć i jakimiś tam, sprzedażą zdjęć za licencję byłoby tutaj klientem, gdzie jest ta kasa w fotografii podróżniczej. Mówię, gdzie indziej, jeżeli z modelką jedziemy i robimy reklamę, jakąś kampanię typu stroju kąpielowego w Meksyku, ale samej podróży, czyli dokumentację pleneru, jakiegoś miejsca niekoniecznie.
Chyba, że podróż to jest zrobienie zdjęć hoteli. I tutaj od razu mała podpowiedź, znam fotografa, który po prostu podróżuje wręcz za zdjęcia. Tyle, że nie ma rodziny, dzieci i tak dalej w miejscu, podróżuje po świecie z aparatem i tam będąc w hotelu, po prostu mówi, czy mógłby zrobić zdjęcia i daje.
Bardzo często niektóre hotele nie mają dobrych zdjęć, zwłaszcza jeżeli to są jakieś ciekawe miejsca, a nie takie już obstrzelane, popularne. I wtedy zaprezentowanie swoich zdjęć powoduje, że my właściwie płacimy tymi zdjęciami na przykład za możliwość tam kolejnych noclegów itd., itp.
Jeśli chodzi o podróże, poza sprzedażą do książek podróżniczych, no ale to już ktoś jest podróżnikiem i będzie robił takie materiały sobie.
Wizerunek i reklama firm
To mogą być małe firmy, startupy, które potrzebują dobrego uchwycenia ich wizerunku na stronę czy też do folderów, do kampanii różnych, jakąś firmę na przykład kurierską, która potrzebuje na przykład zrobić materiał reklamowy dla pracowników albo dla klientów.
Z kim pracujemy, kto tam stoi, uśmiechy, sytuacyjne zdjęcia, pokazanie na przykład całego procesu logistycznego w danej firmie, co się dzieje na przykład z paczką, znowu ta firma transportowa, tak?
Tam przekazywana z rąk do rąk, jakieś systemy, więc to też możesz dokumentować.
Fotografia reportażowa
Tu mówiłem na przykład o reportażu z eventu sportowego, no ale też ogólnie wszystkie działki takie dziennikarskie. No dobrze, drony jako dodatkowy rodzaj fotografii. Zaczyna być z tego biznes, coraz ciaśniej, jeśli chodzi o konkurencję, bo po prostu drony tanieją, coraz więcej jest fotografii takiej, więc fotografia przemysłowa, trzeba zdjęcia porobić obiektów, udokumentować coś.
Drony wchodzą raczej w już, nazwijmy to, pakiet usług przy innych rodzajach fotografii na przykład komercyjnej, ślubnej też, zdjęcie z góry, więc drony jako raczej technikę wrzuciłbym niż rodzaj fotografii. Nie wyobrażam sobie sesji sensualnej dronem.
Plenery i krajobrazy
Tu znowu foldery reklamowe miejsc, miejscowości i w tę stronę bym celował czy też wydruki lub kalendarze. Dobra… czy też połączenie fotografii i filmu, jeżeli masz takie umiejętności, myślę, że niedługo sama fotografia będzie potrzebowała też wsparcia filmowego, dlatego na ślubach masz i fotografa, i filmowca.
Jeżeli uda ci się to połączyć, timelapsy robić, wzbogacisz swoje portfolio, ale nie na siłę, nie na siłę. No dobrze, więc mamy teraz, to różnego rodzaju typy, rodzaje fotografii, jakie możesz robić zarobkowo.
To teraz przejdźmy już do tego aspektu biznesowego
Kto jest klientem i na czym się tam zarabia?
Z kim będziesz tak naprawdę rozmawiać, prowadzić negocjacje i komu będziesz sprzedawać swoje usługi?
Osoby prywatne
Przy wielu, wielu tych wymienionych odnośnie osób, tak? To znaczy familijna, śluby, sensuale, dzieci, wszędzie gadasz z osobami prywatnymi.
Firmy
Kolejnym odbiorcą czy też klientem są firmy i tu już musisz myśleć o trochę innym języku, trochę inaczej będziesz prezentować ofertę.
To już musi być często formalny papier albo wycena z kosztorysem, co wchodzi w zakres, jakie są wymagania, co jest poza zakresem, tak że klient, odbiorca, ten, z kim prowadzisz negocjacje, definiuje też to, jak będziesz tę swoją usługę opakowywać, jak będziesz się prezentować też na stronie.
To może być na przykład dział HRu, który zleca fotografie pana prezesa i mimo że na zdjęciu jest prezes, to HRy są twoim klientem. On musi dobrze wyjść, bo on tam będzie to też podpisywał i wybierał zdjęcia, ale to HRy wysyłają ci zapytanie ofertowe, okej?
To samo dotyczy, jeżeli na przykład robisz kampanię wizerunkową dla jakiejś firmy kosmetycznej czy fashionowej. Tam będziesz robić sesję na przykład z modelkami, ale uzgadniasz to z firmą lub, idąc dalej, znowu przełożę, będzie mi prościej, z agencją reklamową, która zleca ci realizację danej kampanii dla danej firmy, ale to oni ustalają wymogi. Potrzebujemy zdjęcia poziome w takich kadrach, z taką rozdzielczością i według takiego opisu sesji, tak?
Uzgadniasz na przykład z agencją, a wykorzystasz produkty firmy i modelkę na przykład, którą dostaniesz od agencji reklamowych, też tak może być.
Banki zdjęć – fotografia stockowa
Banki zdjęć, mają swoje wymagania bardzo, bardzo techniczne.
Często oceniają zdjęcie pod kryterium jakości, ilości megapikseli, czy jest dobrze doświetlone, czy jest ostrość wszędzie, nie ma rozmyć, czyli musisz mieć drogi sprzęt. Z reguły zdjęcia mogą odrzucić, te banki zdjęć, ze względu na jakość fotografii.
Są fotografowie stockowi specjalizujący się w tym, mają świetne warsztaty techniczne, dobre oświetlenie i zatrudniają modelkę, potem robią milion zdjęć, nie wiem, podpisuje, długopis tak trzyma, tak trzyma, tak trzyma długopis, z uśmiechem, bez uśmiechu, z grymasem i tam powstaje z tej sesji mnóstwo, mnóstwo zdjęć i to wrzucają hurtem do banków stockowych po to, że może kiedyś ktoś wyhaczy takie zdjęcie i kupi za licencję. I wtedy fotograf dostaje od każdego zdjęcia jakąś kasę. Kiedyś było prościej, kiedyś była mniejsza konkurencja, a teraz tych zdjęć jest taka masa, że wydaje mi się, to już jest coraz bardziej sport dla nielicznych.
Ciągle dochodowe, ciągle atrakcyjne, ale trzeba być w tym specjalistą, więc dużo czasu do poświęcenia też na takie, nazwijmy to, pozycjonowanie.
Musisz pamiętać, że banki zdjęć mają bardzo duże wymagania jakościowe i też pomysł na zdjęcia. Zupełnie inny rodzaj fotografii niż fotografia na przykład komercyjna.
Czy klient i płatnik to ta sama osoba?
więc taki szybki, taki rzut oka na to. Przykład zdjęć dzieci. Mimo że dziecko będzie na zdjęciu, jest modelem, to kto płaci za te zdjęcia? No dobra, zdjęcia przedszkolne, no dzieciaki, to dziecko jest na zdjęciu, płaci rodzic, ale klientem może być przedszkole albo komitet rodzicielski, więc rozdzielone role. A im bardziej masz te rozdzielone role, bym powiedział, jest trudniej.
Trudniej pogodzić te wszystkie strony i tym bardziej trzeba wysiłek zrobić, żeby dopiąć te szczegóły przed sesją i zadowolić ich potem, oddając zdjęcia i komunikując to dookoła wszystkich zainteresowanych stron, że mamy. Czy prezes, tak jak mówiłem, to asystentka z reguły jest tą osobą, która wybiera fotografa. No jeżeli firma chce wysłać prezesa gdzieś tam, tak? To bilet lotniczy kupuje firma, leci prezes, ale kto decyduje, jakimi liniami lotniczymi? To linie lotnicze zrobiły programy lojalnościowe nie dla prezesów, żeby zbierali mile, to przy okazji, ale dla asystentek.
Asystentki dostawały bonusy, premie, garnki, punkty i tak dalej za to, że wybierały kolejne loty u nich. Więc o to mi chodzi, że przy tym rozdzieleniu ról, żebyś pamiętał, kto jest twoim klientem, kto płaci, bo nie można zaniedbać tych stron lub pomieszać ich.
Zdjęcia fashion to już mówiłem.
Agencja reklamowa, klient, a modelka wręcz czasami się obrazi na ciebie, że idzie takie zdjęcie, bo ona go nie akceptuje, ale klient jest kim… ktoś inny jest klientem i on mówi, mnie nie obchodzi, że ta modelka wygląda tutaj jak siedem nieszczęść, tylko świetnie nasz płaszcz jest pokazany. Znowu jesteś czasami jak między młotem i kowadłem.
jakie masz sposoby zarabiania na fotografii?
Dobra, więc tak, przede wszystkim sesje i zdjęcia. To znaczy możesz mieć różne cenniki.
Możesz od zdjęcia liczyć, od sesji, od pakietu, od na przykład, że tam dziesięć zdjęć czy pięćdziesiąt zdjęć to tyle, a potem każde kolejne czy każde dziesięć tyle. To to jest za sesję i za zdjęcia. Możesz mieć też za czas, tak? Że za twój czas, ale to jest nadal jakby za sesję. Inny rodzaj kasy, która ci się pojawia jako możliwa, to w szczególności przy fotografii komercyjnej, za licencję.
Jeżeli fotografujesz dla odbiorcy komercyjnego, który ma zamiar zrobić z tego reklamę, to jedną z części cennika jest nie tylko twój czas zdjęciowy i, nie wiem, zużyty sprzęt, twoje umiejętności, ilość czasu poświęconego i tak dalej, i tak dalej. Licencja jest uzależniona od tego, jak daleko twoje zdjęcie sięga, a ty jesteś właścicielem, ty masz prawa do tego zdjęcia, które, jeżeli robisz sesję, to potem te prawa albo przekazujesz, czyli prawa autorskie zawsze są z tobą, nie chcę wchodzić tutaj jeszcze w prawo, trudny temat, ale tak zasygnalizuję.
Ty jesteś zawsze autorem, to się nie zmienia, ale prawa majątkowe, czyli autorskie prawa majątkowe do danego zdjęcia lub licencja na komercyjne wykorzystanie klient, przekazujesz mu czy też mu sprzedajesz w ramach tej sesji. I on może na tym zdjęciu zarabiać, modyfikować je i tak dalej.
W komercjach dlatego cena za sesję komercyjną a cena za sesję prywatną może być bardzo różna, nawet jeżeli tyle samo czasu w to włożyłeś i tyle samo sprzętu, w cudzysłowie, organizację, koszt i tak dalej, i tak dalej. Ale to, że zdjęcie potem ma duże zasięgi i zarabia dla firmy, bo jest reklamą, to ma wpływ na twoje dodatkowe wynagrodzenie z licencji czy też praw wykorzystania.
Inna rzecz kalendarze. Możesz też na przykład sprzedawać swoje zdjęcia, które potem będą właśnie w kalendarzach gdzieś i kalendarze mają swoje te właśnie ilości wydruków, tam tysiąc egzemplarzy, dwa tysiące, piętnaście tysięcy. Więc możesz sprzedać czy też wylicencjonować właśnie licencję i potem jadąc na przykład do jakiegoś warsztatu samochodowego, zobaczysz swoje zdjęcie z różnymi tam na przykład datami, bo masz kalendarz na nowy rok. To jest właśnie sprzedaż licencji za zdjęcie, które masz. Oczywiście to wymaga uzgodnień z modelką, odpowiednich umów, ale to jest dodatkowe źródło dochodu, jeżeli bierzesz to pod uwagę.
Sprzedaż wydruków.
Też są fotografowie, w szczególności artyści albo właśnie plenery czy makro, gdzie możesz wydruki sprzedawać. I albo ty je drukujesz, albo masz dostępne w jakichś galeriach, czy to fizycznych, czy to onlajnowych, ludzie mogą kupować twoje zdjęcia, żeby je powiesić na przykład w domu lub traktować jako dzieło sztuki, czego ci życzę, bo wtedy cena idzie odpowiednio wysoko. Tu daję też albumy, bo w szczególności mi się tak jakby, czy tobie, no zapala lampka przy fotografii ślubnej.
Mimo że robisz zdjęcia, to na koniec dostają też album i to jest też dodatkowe źródło przychodu, jeżeli to dobrze wycenisz oczywiście, bo widziałem już przykłady, gdzie fotograf oferował dwa pakiety. Jeden zdjęciowy, czysto, bez wydruków i drugi droższy z albumem, ale koszty albumu przekraczały przychód, który mógłby zrobić, więc zachęcam, mam kalkulator tam kosztów w jednym z odcinków, policz sobie, czy ilość czasu i projektowania albumu, koszt albumu, koszt logistyki, dostania, wysłania, dojazdu itd., itp. on ci powoduje, że na tym zarabiasz. Tu zamieszczam go, że możesz zarabiać, więc jeżeli masz swoją sesję w wariancie iks, to możesz mieć w wariancie z albumem i odpowiednio drożej wycenić. Zarabiasz również na projekcie albumu i samym albumie, doliczając marżę.
No i ostatnie, to już wspomniałem o tej fotografii do banków zdjęć, czyli fotografii stockowej. Fotografujesz po to, żeby te zdjęcia ktoś inny mógł właśnie wylicencjonować. To, co piszę tutaj o licencji i prawach, to fotografia stockowa to jest właśnie wrzucenie do banku zdjęć, żeby ktoś mógł kupić i wylicencjonować możliwość użycia tego albo w prezentacji, albo w reklamie. No jak często, jak często widziałeś zdjęcia, gdzie ta sama twarz się przewija na przykład w czatach jakichś tam firm albo w reklamie.
To jest właśnie wykupione zdjęcie z fotografii stockowej, z banku zdjęć i wylicencjonowane. I jeżeli wejdziesz na dowolny serwis właśnie jakiś tam Fotolii, Adobe czy jakiś IStock Photo i innego rodzaju, wpisz fotografia stockowa, zobacz, że użycie zdjęcia i rozmiar zdjęcia, czyli jego jakość definiuje kwotę, to zobacz, jakie tam są kwoty.
No dobrze, więc tyle pomysłów, tyle inspiracji.
Zobacz, co na tej liście najbardziej tobie odpowiada, którą działkę fotografii ogarniasz już teraz, a czy już nie ewoluują ci jakieś takie pomysły, co zrobić za rok, za dwa, jakiej działki fotografii albo jakie sposoby zarabiania na tym, co robisz lub co będziesz robić i dla kogo, czyli klientów, możesz mieć.
Podziel się tym na grupie.
Trzymaj się, do zobaczenia, usłyszenia w kolejnym odcinku. Cześć.