Skip to main content

Każdy producent sprzętu fotograficznego, ma w swoim sprzętowym portfolio obiektywy przeznaczone do fotografowania ludzi i tworzenia portretów. Zwykle są to jasne, zapewniające znakomitą ostrość obiektywy standardowe, lub krótkie teleobiektywy.

Nim przejdziemy do opisu ogniskowych, warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy w portrecie lepszy będzie obiektyw stało, czy zmiennoogniskowy. 

Tak jak w przypadku niemal każdego rodzaju fotografii, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. O wykonanie dobrego zdjęcia portretowego można pokusić się każdym rodzajem obiektywu. Wybór szkła jest zależny od indywidualnych preferencji i potrzeb, a także rodzaju sesji i miejsca, w którym będzie się ona odbywać. 

Obiektyw do fotografii portretowej

Chcesz dowiedzieć się jaka ogniskowa jest najlepsza w fotografii portretowej? Zapraszam do lektury.

Na potrzeby tego tekstu przyjąłem, że niżej wymienione obiektywy mają współpracować z aparatem wyposażonym w pełnoklatkową matrycę. Jeśli  chcesz poznać podstawy klasyfikacji obiektywów ze względu na ich rodzaj i konstrukcję, wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Typy obiektywów do fotografii portretowej

Obiektywy stałoogniskowe zwykle zapewniają większy otwór przysłony, względem ich zmiennoogniskowych odpowiedników. Takie szkła często są jaśniejsze, co ułatwia fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych z zachowaniem wysokiej jakości obrazu. Obiektywy stałoogniskowe też są w znakomitej większości lżejsze od zoomów, co przy wielogodzinnej pracy odgrywa niebagatelną rolę.

Problemem stałek jest ich stosunkowo mała uniwersalność. Jedna ogniskowa, choć z powodzeniem może być wykorzystywana do wielu zastosowań i różnych rodzajów fotografii, zapewnia jeden, niezmienny kąt widzenia i zmusza do przemieszczania się, co może być problematyczne np. w momencie fotografowania w ciasnych pomieszczeniach. Dodatkowo jeśli obiektyw ma zbyt szeroki kąt widzenia, będzie przekłamywał proporcje ciała modelki. Dlatego na sesję warto zabrać ze sobą kilka stałek, co ostatecznie zwiększa wagę torby fotograficznej. Zakup kilku obiektywów wiąże się z większymi kosztami.

Pomimo kilku, wyżej wymienionych wad, obiektywy stałoogniskowe wciąż są chętniej wybierane i wiodą prym w świecie fotografii portretowej. 

Interesuje Cię fotografia portretowa? Zapraszam na kurs

PORTRET OD A DO Z

Obiektyw 35 mm w świecie portretu?

Fotografia portretowa - najlepszy obiektyw

35 mm to ogniskowa bardzo często wybierana przez reportażystów, również fotografów ślubnych, w momencie gdy zachodzi potrzeba pokazania szerszego planu. Jest to obiektyw, który znakomicie nadaje się do zaprezentowania kontekstu sesji i wprowadzenie odbiorcy w historię w fotografii portretowej. Obiektyw o ogniskowej 35 mm pozwala pokazać przestrzeń wokół osoby fotografowanej oraz elementy otoczenia, gdy sylwetka modelki nie zajmuje całego kadru. 

Choć krótkie ogniskowe mogą przekłamywać proporcje ciała, uwypuklając elementy znajdujące się na pierwszym planie, 35tka przy odpowiedniej odległości nie wpływa w widoczny sposób na proporcje ciała na zdjęciu, a odpowiednio wykorzystana może pomóc uwydatnić pewne części ciała np. delikatnie wydłużyć nogi. 

Na pewno nie jest to pierwszy wybór większości fotografów portretowych, warto jednak rozważyć zakup obiektywu o tej ogniskowej. Umiejętne wykorzystywanie 35mm wzbogaci portfolio o oryginalne, ciekawe kadry.

Najpopularniejszy obiektyw do portretów

Szukając w internecie informacji na temat obiektywów fotograficznych, nie da się nie trafić na informację, że król portretów jest jeden i jego ogniskowa wynosi właśnie 50 mm. Czy tak jest naprawdę?

Zdecydowanie ogniskowa 50 mm zapewnia widzenie zbliżone do ludzkiego oka, zdjęcia wykonane tym obiektywem są najbardziej naturalne dla odbiorcy. Jest to najbardziej uniwersalna ogniskowa w świecie fotografii portretowej. Świetnie nadaje się do fotografowania zarówno całej sylwetki z fragmentem tła, jak i tworzenia bliższych kadrów skupiających uwagę odbiorcy na sylwetce osoby fotografowanej. Np. portrety ukazujące postać od pasa w górę. 

Obiektywy do fotografii portretowej - wszystko co musisz wiedzieć

Obiektyw stałoogniskowy 50 mm pozwala również na stworzenie dobrego, bliskiego, portretu. Warto pamiętać, że w przypadku ciasno kadrowanych ujęć twarzy ta ogniskowa wymusza podejście naprawdę blisko, co może powodować dyskomfort u modelki, dodatkowo będzie powodować delikatne zniekształcenia twarzy, uwypuklając części ciała znajdujące się najbliżej i zmniejszając te, które są dalej, np. ucho, ramiona. Nie jest to szkło stworzone do zdjęć skupiających się na samej twarzy.

Najlepszy obiektyw do bliskich portretów

Jak robić lepsze zdjęcia portretowe?

Ogniskowa 85 mm przez bardzo wielu fotografów jest uważana za najlepszą do portretów. Taki obiektyw daje możliwość tworzenia kadrów obejmujących całą postać, jednak najlepiej sprawdza się w pół zbliżeniu oraz zbliżeniu. Jest świetnym wyborem, gdy tło nie odgrywa znaczącej roli, a zdjęcie skupia się na twarzy modelki.

Ta ogniskowa pozwala na zachowanie bezpiecznego dystansu pomiędzy fotografem a modelką, co jest szczególnie ważne w sytuacji gdy przed obiektywem staje niedoświadczona osoba. Dodatkową zaletą jest naturalne odwzorowanie rysów twarzy, portrety wykonane obiektywem o tej ogniskowej zapewniają naturalny wygląd osoby fotografowanej, także w przypadku kadrów obejmujących więcej niż samą twarz. 

Jasny obiektyw 85 mm znakomicie oddziela temat zdjęcia od tła, zwykle tworząc ciekawy, lecz nie odciągający uwagi bokeh. Warto pamiętać, że obiektyw 85 mm nie sprawdzi się w ciasnych pomieszczeniach i przy zdjęciach, które mają pokazywać większy wycinek tła. 

 

Zastosowanie obiektywów stałoogniskowych w fotografii portretowej.

  • 35 mm – obiektyw stworzony do przedstawienia szerszego planu, idealnie nadaje się do zarysowania kontekstu sesji, zdjęć ukazujących postać i jej otoczenie. 
  • 50 mm – uniwersalna ogniskowa, pozwala na tworzenie różnych zdjęć, od planu ogólnego do bliskiego portretu.
  • 85 mm – ogniskowa bardzo dobrze sprawdzająca się w bliskim portrecie, pół zbliżeniu a nawet detalu.

Uniwersalny zoom do portretu

Obiektyw zmiennoogniskowy wydaje się być remedium na problemy stałek, ale tak nie jest – żaden zoom nie jest obiektywem stricte portretowym. Są to obiektywy do uniwersalnych zastosowań, które w zależności od rozpiętości ogniskowych sprawdzą się w zasadzie w każdym rodzaju fotografii.

Niewątpliwym plusem zoomów jest brak konieczności wymiany obiektywu, gdy zachodzi potrzeba zmiany ogniskowej, dlatego obiektywy zmiennoogniskowe świetnie nadają się do pracy w plenerze. Wymiana obiektywu przy dużym wietrze czy zapyleniu może skutkować zabrudzeniem matrycy. Przewagą obiektywu zmiennoogniskowego w plenerze jest też niewielka waga względem kilku stałek i możliwość manipulowania obrazem bez konieczności przemieszczania się. 

Decydując się na zakup obiektywu zmiennoogniskowego z myślą o portrecie, najlepiej wybrać obiektyw, który zakresem ogniskowych pokryje się z wyżej wymienionymi obiektywami stałoogniskowymi. Warto rozważyć obiektywy o ogniskowej w zakresie od 20/24 do 75/100 mm. Dobrze by taki zoom posiadał stały otwór względny przysłony, pozwala to unikać sytuacji, w której zmiana ogniskowej wpływa na przysłonę.

Plusem większego zakresu ogniskowych jest duża uniwersalność i możliwość zastosowania w wielu rodzajach fotografii. Warto jednak pamiętać, że większa rozpiętość ogniskowych to większa waga i rozmiar obiektywu, co niestety też wiąże się z niższą jakością oferowanych obrazów. 

Chcesz robić lepsze portrety w plenerze? Zobacz kurs

PORTRET W PLENERZE

Jak robić dobre zdjęcia portretowe

Obiektywy stałoogniskowe są nieodzownym elementem pracy fotografa portretowego. Powstało bardzo wiele szkieł zaprojektowanych do tego rodzaju fotografii. Są to jasne, zapewniające wspaniałą ostrość i  zachwycający bokeh szkła, które nie zawsze jednak znajdą swoje zastosowanie. 

W sesjach gdzie zachodzi konieczność częstej zmiany ogniskowej lub w trakcie robienia zdjęć w plenerze, gdzie łatwo o zabrudzenie matrycy, lepiej od obiektywu stałoogniskowego sprawdzi się jasny zoom, którego zakres ogniskowych odpowiada najczęściej wykorzystywanym obiektywom stałoogniskowym.

W idealnym świecie, każdy fotograf posiada lekką torbę wypełnioną wysokiej jakości obiektywami. Niestety mało kto zaczynając swoją przygodę z fotografią portretową może pozwolić sobie na wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych, dlatego jeśli miałbym wskazać jeden uniwersalny obiektyw, który może być wykorzystany na każdej sesji zdjęciowej, byłby to jasny, stałoogniskowy obiektyw 50 mm.

Chcesz więcej?

Zapisz się na maile z poradami fotograficznymi, fun’em, bonusami i nowościami.

    Leave a Reply