Skip to main content

Pierwsze miejsce na liście zakupów początkującego fotografa zwykle zajmuje nowy obiektyw. Najczęściej jest to duży, jednorazowy wydatek, dlatego później kupujemy wszelkiej maści tańsze akcesoria, takie jak statywy, filtry, blendy, na samym końcu myślimy o lampach i wyposażeniu studia. 

Zakup dobrego monitora dla fotografa często jest pomijany, a wysokiej jakości, dobrze skalibrowany monitor graficzny jest bardzo ważnym narzędziem w pracy fotografa. Należy pamiętać, że to również od monitora zależy ostateczny wygląd zdjęcia. 

Panuje błędne przekonanie, że jeśli nasze prace mają być publikowane tylko w mediach społecznościowych, nikt nie będzie zagłębiał się w szczegóły, liczy się jedynie ogólna estetyka zdjęcia, które ostatecznie i tak zginie w natłoku podobnych treści.

Warto jednak zwrócić uwagę, że to właśnie zdjęcia publikowane w mediach społecznościowych docierają do szerokiego grona odbiorców – w tym naszych potencjalnych klientów. Dodatkowo większość nowych telefonów zapewnia świetne odwzorowanie kolorów i detali obrazu, dlatego nawet jeśli nasze zdjęcia mają być publikowane tylko w social mediach, należy zadbać o najwyższą jakość. 

Monitor dla fotografa - jak dokonać zakupu?

Co zatem należy wiedzieć przed zakupem monitora i na co trzeba zwrócić uwagę przy wyborze, tak aby dokonać zakupu ekranu, który zapewni odpowiednią kulturę i efekty naszej pracy?

Zapraszam do tego poradnika, przybliżę jakie cechy powinien mieć dobry monitor do obróbki zdjęć oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę przy jego wyborze. 

Przestrzeń barw / gamut

Przestrzeń barw - monitor graficzny.

Może spotkałeś się ze terminem RGB, które jest skrótem od Red, Green, Blue. Ten skrót oznacza przestrzeń barw, czyli najprościej mówiąc standard wyświetlania kolorów na ekranach monitorów, aparatu czy smartfona. W powszechnym użyciu obowiązują dwa systemy: sRGB i Adobe RGB.

Pierwszy, sRGB to standard opracowany i zdefiniowany przez Międzynarodową Komisję Elektrotechniczną, jest bardzo wszechstronny, stosowany w niemalże wszystkich urządzeniach elektronicznych. Wszystkie treści wyświetlane na ekranach, jak np. strony internetowe są oparte na tym standardzie. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że kolory na zdjęciach czy grafikach wyglądają bardzo podobnie na prawie każdym ekranie, na którym są wyświetlane. Minusem jest ograniczona, mniejsza paleta kolorów względem Adobe RGB, a co za tym idzie skromniejsze możliwości pracy z kolorem. 

Adobe RGB to system opracowany przez firmę Adobe na potrzeby zaawansowanej pracy z kolorami w Photoshopie. Jest on w stanie odwzorować szerszy zakres, bardziej nasyconych kolorów, względem wyżej wymienionego SRGB. Adobre RGB daje znacznie większe możliwości pracy z kolorem na zdjęciu i jest używany przez większość grafików i zawodowych fotografów w momencie gdy ich prace mają trafić do druku.

Chcesz robić lepsze portrety? Zobacz kurs

PORTRET OD A DO Z

Poszukując monitora do profesjonalnych zastosowań, z myślą o wydruku wysokiej jakości zdjęć, należy szukać sprzętu, który obsługuje przestrzeń Adobe RGB. 

Czy to znaczy, że jeśli publikujemy zdjęcia tylko w internecie, okazjonalnie drukując w fotolabach lub drukarniach, możemy przestać myśleć o zakupie monitora ? Nie !

Dobry, odpowiednio skalibrowany monitor zapewnia wierne odwzorowanie kolorów na zdjęciu.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której wyświetlane na ekranie monitora zdjęcie ma inną temperaturę oraz nasycenie kolorów, co nijak ma się do warunków oświetleniowych panujących na sesji zdjęciowej. Winę za taki stan rzeczy ponosi źle skalibrowany lub niskiej  jakości monitor.  Nawet jeśli planujemy pracować tylko w systemie sRGB należy mieć pewność, że to nasz monitor prawidłowo wyświetla kolory, a zbyt jasne, ciemne lub posiadające inną temperaturę zdjęcie nie jest jest efektem braku naszych umiejętności.

Podsumowując, monitor dla fotografa powinien pokrywać 100% przestrzeni sRGB i przynajmniej 90% Adobe RGB.

Przekątna i rozdzielczość monitora dla fotografa

Bardzo często jest to pierwszy parametr, na który zwracamy uwagę przy wyborze monitora. Te atrybuty nie mają wpływu na ostateczny, fizyczny wygląd zdjęcia, znacząco jednak wpływają na komfort pracy. Większa przekątna i rozdzielczość monitora to jednocześnie większa przestrzeń robocza, która ułatwia dopasowanie interfejsu edytora graficznego do swoich potrzeb. Z drugiej strony zbyt duży ekran utrudnia objęcie wzrokiem całego obszaru roboczego i może po prostu komplikować pracę. 

Dodatkowo należy pamiętać, że rozdzielczość ekranu musi iść w parze z przekątną monitora. Optymalna przekątna, liczona w calach (1 cal = 2,54 cm) zaczyna się przy 24 calach i rozdzielczości minimum Full HD czyli 1920 x 1024 pikseli.

Monitor dla fotografa - jaka przekątna ?

Takimi parametrami mogą pochwalić się zwykle proste monitory, których zakup nie zrujnuje budżetu. Niestety tego typu sprzęt nie jest pozbawiony wad – ich minusem są ograniczone możliwości wyświetlania. Obraz będzie mniej żywy i kontrastowy względem ich droższych odpowiedników. 

Bardzo często spotykanymi monitorami oferowanymi fotografom są te o rozdzielczości UHD czyli 3840×2160 pikseli lub 4K 4096 x 2160 pikseli z przekątną 31 lub 32 cale. Takie ekrany są droższe, jednak posiadają lepsze parametry, zapewniają odpowiednie odwzorowanie kolorów, kontrast i kąt widzenia. 

Warto zwrócić uwagę:

  • przy pracy na monitorach UHD i 4K często zachodzi potrzeba dopasowania rozdzielczości i skalowania wyświetlania. W przeciwnym razie literki i ikony mogą być bardzo małe lub sprawiają wrażenie rozmytych i nieczytelnych. 
  • Kupując monitor graficzny trzeba pamiętać o jego wymiarach i ilości miejsca na biurku. 

Matryca i podświetlenie ekranu w monitorze graficznym

Nowy monitor jaką matrycę wybrać ?

Warto zwrócić uwagę na rodzaj matrycy oraz powłokę ekranu. Standardem w branży są matryce, które dają bardzo szerokie kąty widzenia, do takich zaliczają się min. panele IPS. Zapewniają wygodę pracy – niezależnie pod jakim kątem będziemy patrzeć na ekran, obraz będzie wyglądał tak samo. 

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na głębię bitową matrycy. Standardowe monitory do użytku domowego lub pracy biurowej są wyposażone w 8 bitową matrycę, która wyświetla ok. 16 milionów barw. Dla porównania, większość standardowych monitorów graficznych posiada 10 bitowe matryce, które wyświetlają nawet do miliarda kolorów. Jest to ogromna różnica w wyświetlaniu obrazu i znacznie większe możliwości pracy.

Masz problem z retuszem zdjęć ? Zapraszam na 

KURS RETUSZU LIGHTROOM

Wygoda użytkowania

Wygoda w trakcie retuszu zdjęć jest bardzo ważnym elementem pracy fotografa. Wielogodzinna praca przy komputerze poważnie obciąża układ kostny i mięśniowy, ma także negatywny wpływ na oczy. Niezwykle ważne więc jest aby monitor miał szerokie możliwości regulacji oraz funkcję obracania ekranu tzw. PIVOT ułatwiającą obróbkę portretów. Jest to funkcja, która umożliwia obrócenie ekranu pod kątem 90 stopni.

Jak wyżej wspomniałem pożądaną cechą monitora do retuszu zdjęć jest też jednakowy, równomierny kontrast ekranu pod różnymi kątami patrzenia. Chodzi o to by w trakcie pracy móc wygodnie zmieniać pozycję ciała, bez ciągłych zmian ustawienia monitora. Ważne by móc patrzeć na ekran pod różnymi kątami nie tracąc jakości obrazu oraz nasycenia kolorów.

Jak wybrać monitor dla fotografa ?

Podsumowanie

Jak zatem kupić ekran, który spełni nasze oczekiwania i nie zwariować? Poniżej znajduje się krótkie podsumowanie, które ułatwi nawigację w świecie monitorów graficznych. 

  • Przestrzeń barw – dobry monitor graficzny musi wyświetlać 100% przestrzeni sRGB najczęściej wykorzystywanej przy treściach wyświetlanych na ekranie i minimum 90% przestrzeni Adobe RGB, która jest powszechna w użyciu przez zawodowych grafików i fotografów tworzących najwyższej jakości treści przeznaczone do druku
  • Głębia bitowa – ekrany przeznaczone do pracy w biurze zwykle są wyposażone  w 8 bitowe matryce, które odtwarzają ok. 16 milionów kolorów. Monitory graficzne posiadają 10 bitowe matryce, które umożliwiają wyświetlanie nawet miliarda barw. To duża różnica, która znacząco wpływa na możliwości pracy z kolorem.
  • Przekątna i rozdzielczość. Decydując się na zakup budżetowego ekranu do obróbki zdjęć najczęściej trafimy na monitory zapewniające rozdzielczość Full HD i przekątnej 24 cale. W tej chwili jest to minimum w branży, a w powszechnym użyciu są monitory z rozdzielczością UHD i przekątną 27-28 cali lub nawet 4K z przekątną 31 cali. Takie ekrany zapewniają wygodę pracy, ale wybór zbyt dużego monitora może powodować problemy z objęciem wzrokiem całego obszaru roboczego. 
  • Matryca i podświetlenie ekranu – kupując monitor graficzny, warto szukać urządzenia wyposażonego w matrycę IPS, która zapewnia bardzo szerokie kąty widzenia. Niezależnie od miejsca, z którego patrzymy na ekran, obraz będzie miał taką samą barwę oraz wygląd. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na równomierne podświetlenie ekranu, należy unikać sytuacji, w których pewne partie obrazu będą ciemniejsze lub jaśniejsze. Brak równomiernie podświetlanego ekranu powoduje błędy podczas retuszu.
  • Wygoda użytkowania – bardzo ważny parametr. Pracując przez wiele godzin przed ekranem monitora, narażamy się na powolną utratę zdrowia. Monitor musi posiadać wysokiej jakości ekran, który w minimalnym stopniu męczy oczy. Dodatkowo dobry monitor graficzny posiada szerokie możliwości regulacji oraz funkcję PIVOT, pozwalającą na obrót ekranu o 90 stopni i wygodną pracę przy portretach i zdjęciach pionowo kadrowanych.

Wybór dobrego monitora graficznego wydaje się być trudnym zadaniem, warto jednak zwrócić uwagę na kilka podstawowych cech, aby zaopatrzyć swoją domową pracownię w wysokiej jakości sprzęt, który nie zrujnuje budżetu i zapewni wygodną pracę i odpowiedni wygląd zdjęć. 

Co powinien mieć dobry monitor graficzny.

Chcesz więcej?

Zapisz się na maile z poradami fotograficznymi, fun’em, bonusami i nowościami.

    Sprawdź moje kursy fotograficzne

    Sprawdź dostępne kursy online. Potężna dawka wiedzy podanej z humorem 🙂 Oglądasz kiedy chcesz, gdziekolwiek jesteś. Dostęp na zawsze.

    Leave a Reply